Sanovat, että meillä on tarina kerrottavaksi.

Katsellessamme vuosia taaksepäin on vaikea uskoa markkinoinnin saralla tapahtunut nopea ja pirstaloiva muutos. Alan konkarit muistavat selkeän mediapaletin, luottoreprot, raksuttavat disketit sekä sähköpostin ottamisen käyttöön. Lama ravisteli luovuutta ennen ja jälkeen tekniikan kehityksen ja niissä tunnelmissa oli perustettu myös turkulainen mainostoimisto Rientola Oy. Tuolla trendikkäässä ullakkokerroksen toimistossa Tiina aloitteli mainosuraansa mainossihteerinä vuonna 1997. Pekka oli ollut siinä vaiheessa Rientolan suunnittelijana jo vuoden verran. Olisimmeko tuolloin uskoneet, että tänään kerromme yhdessä tarinan siitä, miten osaltamme olemme luoneet jotain turkulaisen persoonallista Suomen mainoskenttään? Tarina ei olisi mahdollinen ilman hienoja asiakkaita, työntekijöitä tai yhteistyökumppaneita.

Me siunatut: Opit ja asenne alan parhaalta

Yksi oli alalla ylitse muiden: Rientolan toimitusjohtaja Visa Nurmi. Nurmen saappaissa oli virtaa, jota ruokki erityisesti hyvä ruoka ja hyvät tyypit. Henkeen ja vereen mainonnan miehenä Nurmi johdatti joukkomme monenlaisiin liike-elämän korkeakouluihin, jotka ovat jääneet oppina ihon alle. Tapa toimia oli intohimoinen: markkinointia luodessa tultiin ulos laatikosta ja asiakkaisiin luotiin bisnestä syvempiä suhteita.

Nurmen johdolla perustimme myös uuden mainostoimiston, joka nimettiin Kaufmann Oy:ksi. Elettiin vuotta 2003. Pieni kokoonpanomme oli kuin yhtä perhettä, johon yhdeksi jäseneksi tuli myös AD Kirsi Suoranta vuonna 2005. Talous oli suotuisaa mainonnalle ja yrityksissä tohdittiin ottaa jälleen nousukiitoa. Kaikki oli hyvin.

Kunnes vuonna 2009 otimme vastaan murheellisen viestin Nurmen äkillisestä poismenosta. Tunnelmat olivat järkyttyneen epäuskoiset. Suuren surun vierellä kulki myös huoli tulevaisuudesta. Perustetaanko uusi koti luovuudelle? Millä kokoonpanolla ja minne. Jatkuuko yhteinen matka asiakkaiden kanssa.

Kaikki jatkui. Kaikesta huolimatta ja sen takia. Me kaufmannlaiset perustimme uuden kodin Yliopistonkadulle ja sekavien tunnelmien sekä sikarinsavun hälvettyä nimikin kirkastui: Moods.

Moodsin matkassa on vielä tänäkin päivänä osa silloisista asiakkaistamme. Kiitos matkan jatkamisesta ja jakamisesta kanssamme.

Paniikki: Kaikille kaikkea

Uskallamme väittää, että seuraavat ajat alan toimijoilla olivat melkoista kilpajuoksua digitaalisuuden kanssa. Kaikilla. Myös asiakkaille alati laajeneva mediakenttä aiheutti hämmennystä. Mainostoimistoille lankesi jonkinlainen kaikkitietävän rooli ja niinpä moni toimisto päätti laajentua vahvasti digialueelle kaikki palvelut yhden katon alta tarjoten. Niin mekin.

Ennakoimme Moodsissa muun muassa, että pelillistäminen on osa tulevaisuuden markkinointia. Ostimme Satama Interactiven ja Trainer’s Housen digitaalisen kehitysyksikön Innova Digitalin asiantuntijoineen kaikkineen. Yrityksemme markkinointinimeksi ristittiin Moodsinnova. Lisäksi avasimme toimiston Helsinkiin.

Hyvä tunne: Ylpeästi turkulainen asiantuntijayhteisö

Vuonna 2019 on kulunut tasan 10 vuotta yrittäjän saappaisiin harppaamisesta. Näiden vuosien saatossa olemme karsineet painolastia ja kirkastaneet ydinosaamistamme. Olemme muotoutuneet sopivan kokoiseksi asiantuntijayhteisöksi, jonka konttori sijaitsee Käsityöläiskadun ja Yliopistonkadun kulmassa.

Turun toimistomme on meille kaikinpuolin sopiva ja toiminnan pyörittäminen täältä käsin on enemmän kuin järkevää. Keskitymme rohkeasti vahvuuksiimme. Erilaisiin lisätarpeisiin on luotu vahva yhteistyökumppaneiden luottoverkosto. Missiomme on olla olemassa asiakkaitamme ja heidän markkinointitarpeitaan varten. Uskomme, että se välittyy tavastamme toimia.

Yrityksen osakaskirjoissa ovat edelleen meidän, Koivulan ja Oikarisen, puumerkit. Lisäksi yhtiökumppaninamme on Teemu Järvinen, joka toimii sekä hallituksen puheenjohtajana että liiketoiminnan mentorina.

Kaikkia näitä kokemuksia ja oppeja muistellen on mukava ottaa seuraavien vuosikymmenten hyväntuuliset askeleet.

Turussa, 1.10.2019

Tiina Koivula, Pekka Oikarinen
Moods Oy