Houkuttelevat verkkosivut kertovat yrityksen palveluista, referensseistä ja arvomaailmasta. Ne ovat usein ensimmäinen kosketus asiakkaisiin. Nopeasti latautuvilla, loogisesti rakennetuilla ja visuaalisesti näyttävillä verkkosivuilla on suuri vaikutus positiivisen mielikuvan ja asiakaskokemuksen luomisessa. Verkkosivut suunnitellaan skaalautuviksi mobiili edellä.

Verkkosivut yritykselle

Verkkosivut voidaan toteuttaa alusta asti tai nykyisiä kehittäen. Verkkosivuprojekti käynnistyy aina yhteisellä syventävällä palaverilla, jossa asiakkaan briiffi otetaan vastaan. Toisinaan asiakas on jo itse miettinyt tarpeet ja tavoitteet selkeiksi, toisinaan se kaivetaan esiin yhdessä. Kumpikin tapa on erittäin toimiva.

Briiffi käsitellään työryhmässä, joka koostuu sivustokehittäjien, markkinoinnin ja sisällöntuotannon asiantuntijoista. Kartoitusten, ideointien ja suunnitelmien myötä muodostuu näkemys käyttöliittymästä ja -kokemuksesta niin rakenteen kuin ilmeen osalta. Pohdinnat julkaisujärjestelmästä sekä toiminnallisuuksista kulkevat mukana. Toteutamme useimmat verkkosivut WordPress-julkaisujärjestelmälle.

Verkkosivujen sisältö voidaan toteuttaa monella tavalla: käytetään asiakkaan valmiita sisältöjä (tekstit, kuvat), stilisoidaan niitä tai tuotetaan ne alusta asti.

Prosessi etenee hyvällä sykkeellä asiakkaan kanssa sovitun työnjaon ja projektille resurssoidun aikataulun raameissa. Luonnokset jalostuvat demoversioiksi ja lopuksi julkiseksi verkkosivustoksi.

SEO – Verkkosivujen hakukone­optimointi

Verkkosivut optimoidaan hakukoneille aina teknisesti. Lisäksi verkkosivujen sisältö suunnitellaan hakukoneet huomioiden joko niin, että asiakkaalla on avainsana-analyysi valmiina tai sellainen voidaan tilata kauttamme. Joskus päätöksenä on tavoitella ihmisiä koneiden sijaan, jolloin sisällöntuotannossa voidaan tukeutua esimerkiksi asiakkaan nykyisen sivuston analytiikkaan.

Mitä verkkosivujen evästeet ovat?

Evästeet ovat avattujen verkkosivustojen luomia tekstitiedostoja, jotka tallentuvat käyttäjän päätelaitteelle. Ne helpottavat verkossa liikkumista tallentamalla selaustietoja. Evästeiden avulla sivustot voivat esimerkiksi muistaa asetuksia ja antaa paikallisia tietoja sijaintiin perustuen.

Traficomin uusien evästekäytännesuositusten mukaan pelkkä ”Tämä sivusto käyttää evästeitä” -ilmoitus ei enää riitä, vaan palveluntarjoajan tulee huolehtia siitä, että käyttäjä voi sekä hyväksyä että kieltää evästeet yhtä helposti.

Tarjoamme aina uusimpien säädösten mukaiset evästekäytännöt. Olemme evästehallintatyökalu Cookiebotin virallinen kumppani.

Rajapintatyökalut verkkosivu­projektien apuna

Toisinaan verkkosivujen tulee keskustella myös asiakkaan muun digiympäristön kanssa. Tällöin verkkosivut määritellään hakemaan digiympäristöstä tiettyä dataa, jota siirretään siirtotyökalun avulla sivustolle. Data voi olla esimerkiksi massiivinen tietopankki, jonka manuaalinen siirto veisi liikaa aikaa ja mahdollistaisi samalla virheet tiedonsiirrossa.

Teemme erilaisia rajapintatyökaluja asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Mitä tarkoittaa verkkosivujen saavutettavuus?

Saavutettava verkkosivusto on suunniteltu siten, että mahdollisimman moni erilainen ihminen voi käyttää sitä mahdollisimman helposti. Saavutettavuuteen – mutta perustavanlaatuisesti myös muuhun hyvään suunnitteluun kuuluu – että värit ovat rauhallisia ja selkeitä ja teksti on selkokieltä ja selkeää yleiskieltä. Sisältö on järjestetty johdonmukaisesti ja yksinkertaisesti.

Sivusto on lähdekoodiltaan virheetöntä ja loogista, standardien ja ohjeistusten mukainen. Verkkosivusto toimii erilaisilla päätelaitteilla ja avustavilla teknologioilla, kuten puheohjauksella ja ruudunlukuohjelmalla. Digipalvelulaki on tuonut nämä velvoitteet osaksi Suomen lainsäädäntöä.

Huomioitavia asioita on monia: huomioidaan niitä projektissa lisää.

Ota yhteyttä!

Olemme osaava kumppani kaikessa digiin liittyvässä. Vahvuuksiamme ovat teknisen osaamisen rinnalla visuaalinen ja sisällöllinen asiantuntijuus. Meihin kannattaa olla rohkeasti yhteydessä, autamme mielellämme.

  • Verkkosivut (WordPress)
  • Verkkokaupat (WooCommerce)
  • Palvelumuotoilu, Service design
  • UI/UX-suunnittelu
  • Visuaalinen suunnittelu

 

WordPress-sisällön­hallinta­järjestelmä

Ilmainen ja avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä WordPress pyörittää lähes puolta koko maailman verkkosivustoista ja muihin sisällönhallintajärjestelmiin verrattuna markkinaosuus on lähes 2/3 (W3Techs, haettu 15.2.2022). WordPressin osuus kasvaa vuosi vuodelta ja sen ylivoimainen suosio sekä suuri käyttäjäyhteisö takaavat järjestelmän pitkäikäisyyden, osaajien löytymisen ja sivuston erittäin laajan muokattavuuden. WordPressiin on saatavilla tuhansittain erilaisia niin ilmaisia kuin maksullisia lisäosia ja teemoja.

WooCommerce-verkkokauppa

WooCommerce-verkkokauppa on erittäin laajan suosion saavuttanut ilmainen ja avoimen lähdekoodin liitännäinen WordPress-sisällönhallintajärjestelmälle. WooCommercen osuus muista verkkokaupoista oli 40,9 % vuonna 2021 (Barn2 Media, haettu 15.2.2022).